Oriëntatie
Inleiding
Dit onderzoek gaat na of het toepassen van structural gamification tijdens mvi-t leidt tot een verbeterde zelfbeoordeling door leerlingen. Uit de theorie blijkt dat zelfbeoordeling invloed uitoefent op de drie fasen van zelfregulerend leren. Als gevolg hiervan zou het gebruik van structural gamification kunnen leiden tot effectiever zelfregulerend leren bij leerlingen.
Context van het onderzoek
Het onderzoek vindt plaats op het VMBO voor Vormgeven en Media van het Grafisch Lyceum Rotterdam (GLR). Dit is een relatief kleine school met 511 leerlingen en 77 personeelsleden. Het vmbo heeft één uitstroomprofiel, Media, Vormgeven en ICT (mvi). Het profiel wordt aangeboden aan de leerwegen BB (basisberoepsgericht), KB (kaderberoepsgericht), GL (gemengde) en TL (theoretisch). GL en TL worden samengevoegd tot GT. Dit PAO richt zich op de tweedejaars leerlingen tijdens een module Illustrator wat onderdeel is van mvi-t (mvi-techniek). Tijdens deze module wordt er in drie weken tijd gewerkt naar een individueel eindproduct.
De leerlingen in leerjaar twee zijn dertien en veertien jaar oud en horen bij Generatie Alpha (Gen-A). Gen-A, is geboren na 2010 en wordt gezien als de eerste digital native generatie (Fernando & Premadasa, 2024; Rahmadani et al., 2024). Zij zijn opgevoed met beeldschermen en kunnen volgens Fernando & Premadasa (2024) al voor het tweede levensjaar met een touchpad omgaan en diverse apps bedienen. Gen-A besteedt dagelijks zeven tot acht uur aan internetten en gamen op mobiele apparaten (Fernando & Premadasa, 2024). Dit heeft volgens Rahmadani et al. (2024) geleid tot een technologieafhankelijkheid, wat kan leiden tot een gebrek aan leeronafhankelijkheid. Dit wordt bevestigd door Kirschner & De Bruykere (2017) en Jukić & Škojo (2024).
De belanghebbenden bij dit onderzoek zijn in de eerste plaats de afdeling mvi en de leerlingen (zie figuur 1).
Figuur 1
Belanghebbenden PAO-onderzoek

PAO-team
Het PAO-team bestond uit een aantal collega’s. In verband met privacy, staat deze informatie niet op deze website.
Bronnen
Jukic, R. & Skojo, T. (2021). The Educational Needs of the Alpha Generation. 44th International Convention on Information, Communication and Electronic Technology (MIPRO), Opatija, Croatia, 2021, 564–569. https://doi.org/10.23919/MIPRO52101.2021.9597106.
Kirschner & De Bruykere
Rahmadani, A., Lestari, D., Fitria, D., Dinillah, A., Yunita, H., & Febriani, V. (2024). Building Learning Independence in the Alpha Generation: Challenges and Solutions for Guidance and Counseling Teachers. BICC Proceedings, 2, 103–108. https://doi.org/10.30983/bicc.v1i1.112.