Onderzoek
Via het boekje Mijn binnenste buiten, een externe test, 360 graden reviews van collega’s en het strategisch beleidsplan van het GLR, ben ik op zoek gegaan naar mijn professionele identiteit.
Ikzelf
Kwaliteiten en deugden
Creatief
Ik kijk op een nieuwe en productieve manier naar wat ik doe.
Nieuwsgierig
Ik hou ervan om te onderzoeken en ontdekken.
Vriendelijk
Ik zorg voor de mensen om mij heen.
Op basis van het overzicht van Peterson en Seligman (2004) in Mijn binnenste buiten, kom ik tot de volgende kwaliteiten en deugden. Hieraan voorafgaand heb ik oefeningen gemaakt zoals de pantoum.
Perspectief
Ik kan zaken op een logische manier ordenen zodat het voor anderen duidelijk is.
Medemenselijk
Ik ben loyaal aan mijn team en collega’s.
Liefde voor leren
Ik wil mijn kennis verdiepen.
Bestendig
Ik maak af wat ik begin.
Integer
Ik ben oprecht en neem mijn verantwoordelijkheid.
Mijn directe omgeving
Zo zien mijn collega’s mij
360 graden reviews
Al jaren houden we op het Grafisch Lyceum Rotterdam via 360 graden reviews ons eigen functioneren bij. Per jaar bekijken 3 collega’s je handelen.
Ik heb de reviews van de jaren 2019 tot en met 2022 bekeken en de resultaten samengevoegd in een viertal eigenschappen.
Er zijn ook zaken waar ik op moet letten en dat heeft vooral te maken met werk en privé meer in balans houden, soms goed goed genoeg laten zijn.
Mijn organisatie
Ik en mijn organisatie
Hoe passen we bij elkaar?
Hoe pas ik bij mijn onderwijsorganisatie en hoe past de organisatie bij mij? Ik heb een Big-5 test gedaan en vervolgens de vijf hoogst scorende eigenschappen vertaald naar de levenswaarden van Paul Wilson (2008) en gecombineerd met de visie van mijn onderwijsorganisatie.
Bronnen
Makers van de digitale toekomst: strategisch Beleidsplan 2023 >> 2026. Grafisch Lyceum Rotterdam.
Ruijters, M. C. P., Van Luin, G. E. A., & Wortelboer, F. Q. C. (2019). Mijn binnenste buiten: Werken aan je professionele identiteit. Management Impact.