Onderzoek

Via het boekje Mijn binnenste buiten, een externe test, 360 graden reviews van collega’s en het strategisch beleidsplan  van het GLR, ben ik op zoek gegaan naar mijn professionele identiteit.

Ikzelf

Kwaliteiten en deugden

Creatief

Ik kijk op een nieuwe en productieve manier naar wat ik doe.

Nieuwsgierig

Ik hou ervan om te onderzoeken en ontdekken.

Vriendelijk

Ik zorg voor de mensen om mij heen.

Op basis van het overzicht van Peterson en Seligman (2004) in Mijn binnenste buiten, kom ik tot de volgende kwaliteiten en deugden. Hieraan voorafgaand heb ik oefeningen gemaakt zoals de pantoum.

 

Perspectief

Ik kan zaken op een logische manier ordenen zodat het voor anderen duidelijk is.

Medemenselijk

Ik ben loyaal aan mijn team en collega’s.

Liefde voor leren

Ik wil mijn kennis verdiepen.

Bestendig

Ik maak af wat ik begin.

Integer

Ik ben oprecht en neem mijn verantwoordelijkheid.

Mijn directe omgeving

Zo zien mijn collega’s mij

360 graden reviews

Al jaren houden we op het Grafisch Lyceum Rotterdam via 360 graden reviews ons eigen functioneren bij. Per jaar bekijken 3 collega’s je handelen. 

Ik heb de reviews van de jaren 2019 tot en met 2022 bekeken en de resultaten samengevoegd in een viertal eigenschappen.

Er zijn ook zaken waar ik op moet letten en dat heeft vooral te maken met werk en privé meer in balans houden, soms goed goed genoeg laten zijn. 

 

Mijn organisatie

Ik en mijn organisatie

Hoe passen we bij elkaar?

Hoe pas ik bij mijn onderwijsorganisatie en hoe past de organisatie bij mij? Ik heb een Big-5 test gedaan en vervolgens de vijf hoogst scorende eigenschappen vertaald naar de levenswaarden van Paul Wilson (2008) en gecombineerd met de visie van mijn onderwijsorganisatie.

MLI

Ons leerteam

Ik hoop dat ik in mijn leerteam al een bijdrage heb geleverd aan het leren van mijn teamgenoten, net zoals zij al een bijdragen aan mijn leerproces hebben gedaan!

Op 25 oktober zijn we tijdens de onbegeleide dag met het hele team gewoon op de Hogeschool geweest. Ik kan niet ontrafelen wat ik precies heb gedaan maar ik ben actief geweest bij het overleg. 

Op 15 november was mijn praktijkdag en aangezien ik grotendeels klaar was mijn mijn schrijfwerk besloot ik er een dag van te maken waar we allemaal wat aan hebben. Ik heb posters geprint voor mijn teamgenoten en ze de gelegenheid gegeven om een filmpje op te nemen. Daarnaast heb ik collega’s uitgenodigd die nu in de rol van teacher leader bij ons op school aan het werk zijn om van hen te horen hoe zij deze rol vormgeven. Hopelijk hebben mijn teamgenoten daar ook wat aan gehad. 

We hebben een lekker actief team. Fijn om op deze manier elkaar door het jaar te helpen!

En nu verder!

Doelen volgend trimester

KD’s in mijn hoofd

Van de mensen bij mij op school die de rol vervullen van teacher leader of hoofddocent heb ik te horen gekregen dat het echt van belang is dat je het curriculum goed kent.

Nu is dit ook van belang bij mijn nieuwe rol als voorzitter van de syllabuscommissie MVI. Ik wil me de kwalificatiedossiers softwaredevelopment, mediavormgeven, audiovisuele vormgeving van het het MBO goed eigen maken. Deze hebben het meeste raakvlak met het examen MVI.

Wie?

Ik wil de leertraject-voorzitters van deze opleidingen spreken om te vragen wat in hun ogen nodig is om de instroom van vmbo naar mbo te vergemakkelijken.

Zichtbaarder zijn

Volgens Nguyen et al. (2020) is een teacher leader zichtbaar en mijn collega David gaf aan dat ik best wat beter zichtbaar mag zijn. Ik zorg dat van alles werkt en rond is maar draag dat nog niet voldoende uit.

Op 28 november heb ik de aftrap verzorgd voor een studiemiddag executieve vaardigheden. En wellicht is het een idee om in de nieuwsbrief van ons vmbo danwel onze hele school, iets te plaatsen. Persoonlijk voel ik weinig behoefte om zo in de schijnwerpers te treden dus dit zal het meest lastige voor mij zijn.

Wie?

Voor het magazine moet ik bij de afdeling communcatie zijn. Voor de nieuwsbrief kan ik bij de administratie van ons VMBO terecht.

Onderzoek formatief evalueren

We willen op het vmbo aan de slag met formatief evalueren. Daar is een projectgroep voor samengesteld waar ik deel van uitmaak. Aangezien we aan het begin staan van dit project zou het een mooie gelegenheid zijn om te bekijken of ik met dit team onderzoek kan doen naar hoe we deze vorm van evalueren binnen de school gestalte kunnen geven.

Wie?

Ik heb hier mijn adjunctdirecteur voor nodig. Zij is projectleider. Daarnaast zal ik het team mee moeten krijgen.

Bronnen

Makers van de digitale toekomst: strategisch Beleidsplan 2023 >> 2026. Grafisch Lyceum Rotterdam.

Ruijters, M. C. P., Van Luin, G. E. A., & Wortelboer, F. Q. C. (2019). Mijn binnenste buiten: Werken aan je professionele identiteit. Management Impact.