Games, gamification

and the quest for learner engagement

Kapp, 2012

Definities

Spel: Een goed ontworpen spel is een systeem waarin spelers deelnemen aan een abstracte uitdaging, gedefinieerd door regels, interactiviteit en feedback die resulteren in een kwantificeerbare uitkomst die vaak een emotionele reactie oproept.

Interesse curve: De opeenvolging van events waardoor een speler betrokken blijft.

Gamification

Games zijn zeer aantrekkelijk omdat ze directe feedback geven in combinatie met directe consequenties. Een game is in feite niets anders dan een serie interacties tussen spelers of spelers en content. Hoe meer activiteiten, hoe betrokkener de spelers zijn.

Punt is dat een compleet spel ontwikkelen veel tijd en geld kost, dit is niet haalbaar in het onderwijs. Wel kun je elementen uit games gebruiken (gamification). Door het zorgvuldig toepassen van game-elementen in leerprogramma’s zoals de vrijheid om te falen, interesse curve, storytelling en directe feedback kan gewone inhoud aantrekkelijker gemaakt worden terwijl je niet voor hoge kosten komt te staan.

Vrijheid om te falen: wordt in het onderwijs vaak niet aangemoedigd terwijl in een game mensen wel eens expres falen ‘om te kijken wat er gebeurt’. In een game kun je en mag je vaak dingen meerdere keren proberen totdat je het goed hebt. Let op: in het onderwijs moet dit dan niet verzanden in een gokspelletje. Lerenden moeten wel aangemoedigd worden om een bepaalde beslissing te nemen zodat ze van de consequenties kunnen leren.

Interesse curve: het lesmateriaal en/of de opbouw van de les zodanig maken dat er een interessant begin is, een uitdagend middenstuk en een spannend einde. Belangrijk is om te kijken of je lesmateriaal niet één opeenvolging van eentonige informatie is maar dat er prikkels in zitten.

Storytelling: een student aan de hand van een verhaal meenemen door de lesstof. Dit is niet makkelijk.

Feedback: Je kunt in een spel meteen zien hoe ver je bent hetzij via je levens, een pionnetje, virtueel geld of iets dergelijks. Continue feedback geven werkt (in ieder geval bij games). In het ideale geval wil de lerende zijn ‘queeste’ tot een einde brengen.

 

Toepassingen in het onderwijs

Het is vooral van belang dat een lerende zeer regelmatig feedback krijgt die specifiek is. En dat lerenden moet mogen falen maar dat dit geen gokspelletje moet worden.

Fernando, P. A., & Premadasa, H. K. S. (2024). Use of gamification and game-based learning in educating Generation Alpha: A systematic literature review. Educational Technology & Society, 27(2), 114-132. https://doi.org/10.30191/ETS.202404_27(2).