Missiestatement

Dit missiestatement is de basis voor mijn ontwikkeling tijdens leerjaar 2 aan de master Leren en Innoveren

Kracht door verbinden

Mijn missie is om het professioneel kapitaal binnen onze school verder uit te bouwen door vertrouwen, samenwerking en gedeeld leiderschap te stimuleren. Alleen door samen te werken kunnen we een onderwijsgemeenschap creëren die toekomstbestendig is en waarin iedereen – zowel leerlingen als docenten – kan excelleren.

Onderwijs vormt de basis voor een duurzame en veerkrachtige toekomst. Als teacher leader streef ik ernaar om een onderwijsgemeenschap te creëren waarin leerlingen én docenten samen groeien. Mijn missie is om binnen het Grafisch Lyceum Rotterdam een cultuur van professioneel kapitaal (Hargreaves & Fullan, 2012) te bevorderen, waarin vertrouwen, samenwerking en kennisdeling centraal staan. Ik geloof dat de kracht van onderwijs ligt in verbinding: tussen collega’s, tussen leerlingen en docenten, en tussen verschillende onderwijsvormen.

Een groot netwerk

Mijn rol als teacher leader wordt versterkt door mijn uitgebreide netwerk binnen onze school, dat zich uitstrekt over het mbo, het vmbo, de Tech Xpress en buiten school. Dit netwerk stelt mij in staat om experimenten te initiëren, zoals programmatisch toetsen en workshopmiddagen, en collega’s te inspireren tot innovatie. 

Volgens Nguyen et al. (2020) en Hargreaves & O’Connor (2017) is professioneel samenwerken essentieel om een cultuur van vertrouwen te bouwen waarin zowel docenten als leerlingen floreren. 

Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om een kennisbaken te zijn binnen onze school. Dit betekent dat ik niet alleen wetenschappelijke literatuur blijf gebruiken om mijn praktijk te versterken, maar ook anderen inspireer om evidence-based te werken. York-Barr & Duke (2004) benadrukken dat sterke onderlinge relaties bijdragen aan kennisdeling en begeleiding van nieuwe docenten. Dit principe pas ik toe in mijn werk door collega’s actief te ondersteunen en samen te werken aan innovatieve onderwijspraktijken.

Bronnen

Hargreaves, A. & O’Connor, M.T. (2017). Cultures of professional collaboration: their origins and opponents. Journal of Professional Capital and Community, 2(2), 74-85.
https://doi.org/10.1108/JPCC-02-2017-0004

Nguyen, D., Harris, A., & Ng, D. (2020). A review of the empirical research on teacher leadership (2003-2017). Journal of Educational Administration, 58(1), 60–80.
https://doi.org/10.1108/JEA-02-2018-0023

Ruijters, M. C. P., Van Luin, G. E. A., & Wortelboer, F. Q. C. (2019). Mijn binnenste buiten: Werken aan je professionele identiteit. Management Impact.

York-Barr, J. & Duke, K. (2004). What do we know about teacher leadership? Findings from two decades of scholarship. Review of Educational Research, 74(3), 255-316.
https://www.jstor.org/stable/3516026