Missiestatement

Dit missiestatement is de basis voor mijn ontwikkeling tijdens leerjaar 2 aan de master Leren en Innoveren

missiestatement

Toekomst vormgeven

Onderwijs geeft de toekomst vorm. Ik streef ernaar om binnen onze school een onderwijsgemeenschap te creëren waarin elk kind kan groeien en ontdekken waar zijn of haar toekomst ligt. Dit doe ik niet alleen maar samen met mijn collega’s.

Achtergrond

Een groot netwerk

Mijn kansen om een onderwijsgemeenschap te creëren liggen in mijn grote netwerk binnen het Grafisch Lyceum Rotterdam. Ik zit in meerdere teams en heb fijne collega’s bij zowel de Tech Xpress, GLRXTRA en op het vmbo. Dit heeft mij geholpen bij het uitvoeren van experimenten en mijn onderzoek. Volgens York-Barr & Duke (2004) helpt een sterke onderlinge relatie bij kennisdeling, samenwerking en begeleiding van nieuwe docenten. Dit is niet alleen voor docenten belangrijk, maar ook leerlingen profiteren hiervan (Nguyen et al., 2020; Hargreaves & O’Connor, 2017).

Volgens Ruijters et al. (2019) worden we beïnvloed door het institutionele frame waarin we ons bevinden (p. 165). Mijn frame heeft zich het afgelopen jaar verbreed richting ons vmbo door mijn onderzoek naar executieve vaardigheden. Dit betreft een andere doelgroep leerlingen, wat interessant is omdat ik ervaring heb met het mbo en enige ervaring met het primair onderwijs, maar nog niet met de verbindende factor tussen beide. Door meer kennis te verzamelen over het vmbo, krijg ik als teacher leader inzicht in een groot spectrum van ons onderwijs.

Teacher leadership

Belangrijke kenmerken

Ik vind het belangrijk dat een teacher leader een kennisbaken is, een groot netwerk heeft en kan inspireren.

Ik vind het belangrijk dat ik als teacher leader mijn weg weet te vinden door de wetenschappelijke literatuur. In mijn leerteam zitten studiegenoten die al vóór de MLI gewend waren om evidence-based te werken. Zij zijn binnen hun onderwijsteams op een diepgaander niveau bezig dan wij bij ons op school. Dit inspireert mij om dit ook bij ons op school te bereiken.

Volgens Nguyen et al. (2020) kun je door professioneel samenwerken en het opbouwen van vertrouwensbanden als teacher leader invloed uitoefenen. Bij het Grafisch Lyceum Rotterdam heb ik met veel verschillende mensen samengewerkt en een groot netwerk opgebouwd. Door de opleiding MLI ben ik dit netwerk gaan waarderen. Ik heb mijn netwerk al ingezet in mijn rol als teacher leader door collega’s te inspireren met experimenten bij Tech Xpress, het introduceren van een workshopmiddag op ons vmbo en het implementeren van programmatisch toetsen bij GLRXTRA.

Vooruitkijken

Volgend schooljaar

Met mijn leerteam wil ik bereiken dat we allemaal de opleiding halen door elkaar te blijven steunen zoals we dit jaar al hebben gedaan. Met mijn PAO-team wil ik een professionele leergemeenschap vormen die zich richt op de lessen Nieuwe Technieken in leerjaar één op ons vmbo. Ik wil bereiken dat we collega’s uit de andere leerjaren inspireren met een nieuwe aanpak.

Groeien

Leerdoelen volgend jaar

Ik wil groeien op school-, team- en persoonlijk niveau. Hiervoor heb ik drie leerdoelen opgesteld volgens Fink:

Rapport opbouwen

Ik versterk mijn vaardigheden in het begeleiden van een team door bewuste stappen te ondernemen voor het opbouwen van rapport, zoals het faciliteren van open discussies, actief luisteren en het gebruik van besluitvormingsmethoden die consensus bevorderen.

  • Doel: Collega’s intrinsiek betrekken bij een project.
  • Criteria: Eens per maand feedbackgesprekken met collega’s voeren. Actief luisteren verbeteren.
  • Aanpak: Verdiepen autonomie, waarnemingsposities en ontologische synchronisatie tussen mensen.

Hernieuwde interesse in de doelgroep op ons vmbo

Ik wil mijn interesse in het onderwijs, met name ons eigen VMBO, vernieuwen en verdiepen. Dit zal ik doen door actief betrokken te raken bij onderwijsinnovaties, pedagogische benaderingen te verkennen en samen te werken met collega’s om de leerervaringen van studenten te verbeteren.

  • Doel: Goed onderwijs maken.
  • Criteria: Kunnen vertellen hoe we generatie Alfa kunnen bereiken en waarom ze een andere aanpak nodig hebben dan generatie Z. Bekend zijn met het curriculum van ons vmbo.
  • Aanpak: Meer lezen over generatie Alfa en samen met het leerteam de verschillen tussen generatie Z en Alfa op papier zetten.

Creatieve kritische zelfreflectie

Ik wil kritisch leren denken over mijn eigen gedachtengang zodat ik tijdig hiaten in mijn kennis en vaardigheden identificeer en geen waardevolle ideeën kwijt raak. Hierdoor verbeter ik mijn creativiteit en effectiviteit in mijn werk.

  • Doel: Systematischer mijn studie aanpakken.
  • Criteria: Drie keer per week een kwartier visueel reflecteren, elke dagboekinvoer moet blijk geven van kritische zelfreflectie, en eens per twee weken de planning bijwerken.
  • Aanpak: Werken met visuele en creatieve technieken zoals een visueel dagdroomboek, brainstorms, pantoums, de cirkel van Korthagen en mindmaps.

Beren op de weg

Belemmeringen en benodigdheden

De grootste belemmering ben ik zelf. Ik heb een helicopterview bij projecten, maar ik verdwaal wanneer ik gedetailleerd en gedisciplineerd moet werken. Ik heb het gevoel dat ik dan aan creativiteit moet inleveren. Ik vind de rubrics bij de MLI vaak onduidelijk en de reader onvoldoende aansluiten op de rubric. Dit uitpluizen kost me veel tijd en ik hoop dit met leerdoel drie aan te pakken.

Bronnen

Hargreaves, A. & O’Connor, M.T. (2017). Cultures of professional collaboration: their origins and opponents. Journal of Professional Capital and Community, 2(2), 74-85.
https://doi.org/10.1108/JPCC-02-2017-0004

Nguyen, D., Harris, A., & Ng, D. (2020). A review of the empirical research on teacher leadership (2003-2017). Journal of Educational Administration, 58(1), 60–80.
https://doi.org/10.1108/JEA-02-2018-0023

Ruijters, M. C. P., Van Luin, G. E. A., & Wortelboer, F. Q. C. (2019). Mijn binnenste buiten: Werken aan je professionele identiteit. Management Impact.

York-Barr, J. & Duke, K. (2004). What do we know about teacher leadership? Findings from two decades of scholarship. Review of Educational Research, 74(3), 255-316.
https://www.jstor.org/stable/3516026