Voortgangsgesprek

29 mei 2024

De 3 competenties

Mijn acties zijn nu wetenschappelijk onderbouwd.
Dit geeft me meer rust en zekerheid.
Veel meer van onbewust bekwaam naar bewust bekwaam.

Voortgang competentie leren
Voortgang competentie onderzoeken
Voortgang competentie innoveren

Leren

Onderzoeken

Innoveren

Ik ga nu uit van wetenschappelijk bewijs. Ik heb meer een helicopterview en ik herken theorieën en visies.

Ik wist vrij weinig van onderzoek doen. De stappen heb ik dit jaar doorlopen. Dit ben ik nu aan het toepassen voor de doorstroom vmbo-mbo en straks voor mijn project. Onderzoeken doe je samen.

Ik stond altijd al erg ‘aan’ op innoveren. Ik neem nu meer tijd voor een vooronderzoek, minder snel naar de uitvoeringsfase rennen.

Teacher leader

De grootste verandering zit nu nog in mijzelf.
Meer kennis en een genuanceerdere mening over onderwijs.

Inspirator

Kennisbaken

Netwerker

  • Op persoonlijk vlak
  • GLRXTRA programmatisch toetsen
  • Studiedag executieve vaardigheden
  • Meer samenhang tussen de dingen zien
  • Sneller theorieën of ideeën kunnen plaatsen
  • Collega docentenopleiding
  • Gaat me natuurlijk af
  • Komend jaar meer extern
TechXpress interieur
Powerpoint studiedag executieve vaardigheden
Powerpoint programmatisch toetsen

Tech Xpress

Executieve vaardigheden

Programmatisch toetsen

In de Tech Xpress heb ik volop geëxperimenteerd. Met bewegend leren, checklist bij de nieuwslezer, tape bij de regisseur, groepsafspraken van school meenemen ‘in’ de bus en positief framen.

Op 28 november aftrap executieve vaardigheden bij een studiedag. Dit heb ik doorgezet in het onderzoek bij Leren Onderzoeken. Daarna ben ik met onze adjunctdirectrice twee keer naar Yulius en Montessori Mavo geweest om bij hen te kijken hoe wij executieve vaardigheden in ons programma kunnen verwerken.

Voorstel programmatisch toetsen tijdens een heidag op 25-04-2024. Hier gaan we volgend jaar mee aan de slag.

Ontwikkeling procesbegeleiden

Van projectleiden naar procesbegeleiden door PAO.
Accepteren dat mensen zelf de oplossing kunnen vinden.

Wat is voor mij procesbegeleiden?

Wat heb ik geleerd over procesbegeleiden?

Bijdragen aan ons onderwijs en leren?

Hoe geef ik dit vorm?

  • Faciliteren
  • Aandacht voor de ander
  • Motiveren
  • PAO
  • Vertragen
  • Dialoog voeren
  • Executieve vaardigheden
  • Syllabus commissie
  • Programmatisch toetsen
  • Gestructureerd
  • Creatief
  • Betrokken
Focusgroep 2

Focusgroep

Voorzitter syllabuscommissie MVI

Werken met een focusgroep was anders omdat het persoonlijk was: voor mijn studie. Ik wilde graag dat iedereen er ook wat aan had.

Door mijn nieuwe kennis van dialoog voeren, ben ik beter in staat om het proces te begeleiden. Wanneer iemand geirriteerd is, raakt dit me minder persoonlijk. Ik realiseer me nu dat er iets onder zit bij iemand en durf ik daar naar te vragen.

En: schoenmaker hou je bij je leest. Wanneer ik meedacht ging het goed maar wanneer ik echt concreet wensen doorgaf over een techniek, dan werd het ongemakkelijker.

Stakeholders

Ik heb een groot netwerk binnen de organisatie en heb mijn sporen verdiend. Ik zorg dat ik ben ingelezen, door de studie MLI lukt me dat een stuk beter! En wat goed werkt is dat ik weet hoe het is om voor de klas te staan kennis van zaken. Ik weet hoe het voelt.

Hoe krijg ik mensen mee?

Impact onderwijs en teams

Leerteam

  • Ik heb mij sporen verdiend
  • Ik heb een groot netwerk op het GLR
  • Ik blijf mezelf uitdagen
  • Bij ICT mooi lesmateriaal
  • GLRXTRA succesvol opgezet
  • TechXpress succesvol opgezet
  • Syllabus bijna af; liep goed
  • Ik deel makkelijk kennis/ artikelen
  • Ik help graag bijvoorbeeld met printen
  • ik doe actief mee

Leertrajectvoorzitter GLRXTRA:

Als eerste moet ik direct denken aan de lessenreeks SEO. Mooie nieuwe invulling/ aanvulling van ons lesprogramma. Aankaarten van programmatisch toetsen (inclusief theorie) heeft ons team ook mooi aan het denken en in actie gezet. Het kunnen doorgeven van een praktijkopleider hebben we natuurlijk ook al in het verleden gedaan (wellicht vanuit het begin ook uit jouw koker…). Uiteindelijk mooie uitkomst dat ze zelf voorkeur kunnen doorgeven, maar dat ze hier zelf een bericht over moeten sturen en we niet van iedereen persé een voorkeur verwachten.

Ik weet zeker dat er nog tal van voorbeelden zijn van afgelopen jaar waar jij invloed op hebt gehad. In de dagelijkse gang van zaken is dit zo’n normale zaak bij ons team dat we veel hiervan voor lief nemen.

Collega bij GLRXTRA (studeert nu af bij de docentenopleiding):

Sinds jij dit jaar met je Master bent gestart en bij het team van GLRXTRA betrokken bent, komen we er meer onderwerpen aan bod op het gebied van onderwijsvernieuwing. Een voorbeeld daarvan is het onderwerp programmatisch toetsen. Tijdens de “heisessie” met het team heb je hier duidelijke uitleg over gegeven. Deze informatie draagt bij aan het grotere geheel, ook bij andere onderwerpen, zoals wijze waarop bij GLRXTRA meer aandacht aan soft skills kan worden gegeven.

Fijn dat we met elkaar van gedachten kunnen wisselen over verbeteringen in het onderwijs en dat je regelmatig artikelen en onderzoeken deelt, waardoor de kennis in het team wordt vergroot.

PAO volgend jaar

We willen (moéten) meer doen met nieuwe technieken op ons vmbo. We zijn een MVI-school maar scholen zonder dit profiel doen meer dan wij. Nieuwe technieken is een speerpunt voor het volgend schooljaar en we gaan onder andere aan de slag met lessen robotica en CoSpaces in de onderbouw.

De vraag hoe ik jonge mensen geinteresseerd krijg in programmeren heeft mij mijn hele loopbaan bij het GLR al gefascineerd. Ik wil graag jonge mensen al in het domein Caring krijgen en niet wachten totdat ze op hun 15e of 16e hiervoor kiezen. Dit pas bij het doel voor volgend schooljaar en bij Sterk Techniek Onderwijs waar ik bij betrokken ben.

Leerdoelen volgend jaar

Human dimension

Ik versterk mijn vaardigheden in het begeleiden van een team door bewuste stappen te ondernemen voor het opbouwen van rapport, zoals het faciliteren van open discussies, actief luisteren en het gebruik van besluitvormingsmethoden die consensus bevorderen.

Caring

Ik wil mijn interesse in het onderwijs, met name ons eigen VMBO, vernieuwen en verdiepen. Dit zal ik doen door actief betrokken te raken bij onderwijsinnovaties, pedagogische benaderingen te verkennen en samen te werken met collega’s om de leerervaringen van studenten te verbeteren.

  • Feedback collega’s
  • Actief samenwerken met collega’s (bv in de les)
  • Deelnemen aan het bord van leerjaar 1

Learning how to learn

Ik wil kritisch leren denken over mijn eigen gedachtengang zodat ik tijdig hiaten in mijn kennis en vaardigheden identificeer en geen waardevolle ideeën kwijt raak. Hierdoor verbeter ik mijn creativiteit en effectiviteit in mijn werk.

  • Dagelijkse brainstorm
  • Mindmappen
  • Regelmatig actieplan herzien