Zelfbeoordeling

Achterliggende theorie

Zelfbeoordeling wordt gezien als onderdeel van zelfregulerend leren. Het is een cyclisch proces wat ingrijpt op de drie fasen van zelfregulerend leren. Zelfbeoordeling is een proces wat uit drie onderdelen bestaat: zelfmonitoren (McMillan & Hearn, 2008; Panadero et al., 2017), zelfoordelen (McMillan & Hearn, 2008; Panadero et al., 2017) en het kiezen van aanvullende leerdoelen en activiteiten (McMillan & Hearn, 2008).

Zelfbeoordeling is voor beginners lastig omdat de leerling zijn of haar beperkte cognitieve ruimte voornamelijk inzet om de nieuwe kennis te leren waardoor er weinig ruimte overblijft voor zelfbeoordeling (Kostons et al., 2012). Het helpt wanneer de criteria helder zijn en er duidelijke feedback gegeven wordt bijvoorbeeld via rubrics, formulieren of visuele organizers (De Bruin et al., 2012).

Voor de uitvoering van mijn onderzoek is gekozen voor structural gamification. Generatie Alpha is vertrouwd met visuele feedback door hun ervaring met internet en games. Digitale beloningen, zoals virtuele badges of punten, zijn aantrekkelijk voor deze generatie omdat dit bekend is (Fernando & Premadasa, 2024; Tootell et al., 2014). Door game designelementen te integreren in een niet-gamecontext, dit wordt gamification genoemd (Fernando & Premadase, 2024), kan er een leeromgeving gecreëerd worden die deze visuele feedback geeft.

1. Zelfmonitoren

  • Onderdeel van de uitvoerende fase van zelfregulerend leren (Zimmerman, 2002; Garner, 2010).
  • Leerling geeft gericht aandacht aan wat hij/zij doet.
  • Vaak in relatie tot externe standaarden (McMillan & Hearn, 2008).
  • Leerling werkt zijn of haar plannen bij naarmate een taak vordert (Garner, 2010).

2. Zelfoordelen

  • Onderdeel van de evaluerende fase van zelfregulerend leren (Zimmerman, 2002)
  • Vindt achteraf plaats.
  • Leerling evalueert in hoeverre hij/zij zijn/haar (eind)doel bereikt heeft.
  • Hier zij duidelijke ijkpunten en criteria bij nodig (McMillan & Hearn, 2008; Zimmerman, 2002).

3. Aanvullende leerdoelen

  • Op basis van het zelfoordeel.
  • Leerling bepaalt wat hij of zij nog moet leren (Kostons et al., 2012)
  • Leelring selecteert relevante nieuwe taken (De Bruin & Van Gog, 2012).
  • Vaak is aanvullende uitleg of aanwijzingen nodig, vooral voor beginners (Kostons et al., 2012).

 

De Bruin, A.B.H. & Van Gog, T. (2012). Improving self-monitoring and self-regulation: From cognitive psychology to the classroom, Learning and Instruction, 22(4), 245-252. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2012.01.003.

Fernando, P. A., & Premadasa, H. K. S. (2024). Use of gamification and game-based learning in educating Generation Alpha: A systematic literature review. Educational Technology & Society, 27(2), 114-132. https://doi.org/10.30191/ETS.202404_27(2).RP03.

Garner, J. K. (2009). Conceptualizing the relations between executive functions and self-regulated learning. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 143(4), 405–426. https://doi.org/10.3200/JRLP.143.4.405-426.

Kostons, D., Van Gog, T. & Paas, F. (2012). Training self-assessment and task-selection skills: a cognitive approach to improving self-regulated learning. Learning and Instruction, 22(2), 121-132. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2011.08.004.

McMillan, J. H., & Hearn, J. (2008). Student Self-Assessment: The Key to Stronger Student Motivation and Higher Achievement. Educational Horizons, 87(1), 40–49.

Panadero, E., Jonsson, A., Botella, J. (2017). Effects of self-assessment on self-regulated learning and self-efficacy: Four meta-analyses, Educational Research Review 22, 74-98, https://doi.org/10.1016/j.edurev.2017.08.004

Tootell, H., Freeman, M. & Freeman, A. (2014). Generation Alpha at the intersection of technology, play and motivation. Proceedings of the Annual Hawaii International Conference on System Sciences. 82-90.https://doi.org/10.1109/HICSS.2014.19.

Zimmerman, B. (2002). Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview. Theory Into Practice 41(2), 64-70. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2.