Professioneel portret
Via tekst en filmpjes neem ik je mee langs mijn professionele portret. Indien je tijd hebt, kun je via de linkjes meer lezen.
Mijn missie
Passie en vertrouwen
Ik hou van leren en als verlengde daarvan hou ik van het onderwijs. Ik geloof in een wereld waarin jonge mensen hun passie kunnen volgend en waar ze met vertrouwen hun eigen toekomst tegemoet zien. Ik gun iedereen het onderwijs waarmee ze dat waar kunnen maken.
Aan die wereld wil ik werken als docent.
Onderzoek professionele identiteit
Wie ben ik als professional?
Mijn onderzoek
Via het boekje Mijn binnenste buiten, een externe test, 360 graden reviews van collega’s en het strategisch beleidsplan van het GLR, ben ik op zoek gegaan naar mijn professionele identiteit.
Teacher leadership
Wat is een Teacher Leader?
Een teacher leader is een kartrekker, iemand die collega’s en de school mee in beweging krijgt. Een teacher leader kan dat op verschillende manieren doen. Iemand kan coördinerende taken hebben, het pedagogisch klimaat binnen de school beïnvloeden, collega’s actief ondersteunen en bijdragen aan de zichtbaarheid van de school in de wijk of omgeving.
Waar sta ik nu?
Wat doe ik al?
In de jaren dat ik bij het Grafisch Lyceum Rotterdam werk, heb ik, naast mijn docentschap, al veel mooie activiteiten mogen doen.
- Het schrijven van lesmateriaal beschouw ik als een hobby. Daar kun je me bij wijze van spreken midden in de nacht voor wakker maken! Dit is een taak die ik vaak op me heb genomen.
- Als expert mocht ik samen met een studenten naar internationale wedstrijden in Japen, Canada en Australië om de eer van Nederland hoog te houden (Worldskills).
- Ik ben lange tijd constructeur van de examens voor mediavormgeven interactief geweest.
- Zes jaar geleden heb ik samen met collega’s een nieuwe opleiding opgezet; een kopstudie waarbij studenten in één jaar tijd hun bedrijfje proberen op te zetten (GLRXTRA).
- Vanuit de Europese Unie is er geld beschikbaar om basisschoolleerlingen te enthousiasmeren voor een technische opleiding. Voor dit project ben ik aangetrokken om de onderwijskundige onderbouwing en het lesmateriaal te verzorgen (GLR Tech Xpress).
Op basis van het artikel van Nguyen (2020) hebben we met ons leerteam in de les bekeken welke eigenschappen een teacher leader heeft, welke eigenschappen ik zelf heb en welke eigenschappen ik vind overlappen met het teacher leadership.
Bron: Nguyen, D., Harris, A., & Ng, D. (2020). A review of the empirical research on teacher leadership (2003–2017). Journal of educational administration 58 (1), 60-80.