PAO doorwerking
“De wisselwerking tussen praktijkgericht onderzoek, de beroepspraktijk en het onderwijs waarin over en weer meerwaarde wordt gecreëerd. Betrokkenen leren van elkaar, er worden samen veranderingen gerealiseerd, er worden tools, producten en lesmateriaal ontwikkeld en er wordt kennis ontwikkeld.” (Montessori et al., 2019, p. 106).
Inleiding

Landkaart
Met CoSpaces kan laagdrempelig VR en AR gemaakt worden. Leerlingen leren via blockcoding programmeren. Doordat er directe feedback is vanuit het programma, zie je snel wat je goed doet (en wat niet).
Ik ben van het begin af aan enthousiast geweest over CoSpaces.

Mijn taken
Al in 2022 kwam ik in aanraking met CoSpaces en heb ik een kleine workshop gegeven aan leerlingen op ons vmbo. Ik heb mijn busbuddies opgegeven voor een studiedag in Leiden. Daarna heeft een collega van mij een workshop gegeven aan collega’s en nu draait het in leerjaar 1 en 2.
Mijn lesmateriaal heeft mijn collega geholpen bij de studiedag.
Relevantie
Vanuit mijn achtergrond bij Software Developer weet ik dat er een grote vraag is naar programmeurs. Deze studierichting is niet supersexy waardoor de instroom wel hoger kan. Ik ben dan ook altijd op zoek naar manieren om programmeren …. In het kader van de “Basis op Orde” (Sterk Techniek Onderwijs).
Lai en Cheung, 2015 over capacitieve aanpak van community-based teacher leadership –> kan ik koppelen?
Theorie
CoSpaces artikel vinden
Sterk Techniek Onderwijs
Bewijsstukken
Foto’s en video

Bijlage A
datum.
Foto van mijn lesmateriaal

Bijlage B
?? 2024.
Kan ik nog een foto vinden van die studiedag in Leiden?

Bijlage C
24 maart 2025.
Lesmateriaal nu. Gemaakt door collega
Reflectie
Feedback op mijn inbreng
Mijn actieve inbreng
Aanmelden bij de studiedag in Leiden. Enthousiasmeren van collega’s. Wens om CoSpaces in de lessen mee te nemen. In de eerste instantie in de bus maar dat werkte niet (ivm techiek VR-brillen)
Doorwerking
Professionalisering van mijn collega’s
Master standaard
Meesterschap
Complexe situatie
De situatie in de bus is complex: er is zeer korte tijd (anderhalf uur) waarin de groep en de individuen succes moeten ervaren. Er moet iets afgerond worden. Maar ondertussen moet er door de kinderen wel iets nieuws gedaan worden, zowel qua techniek als (in veel gevallen) de samenwerking. Dit gaat niet bij iedere groep goed. Wij krijgen soms groepen in de bus die zeer moeilijk handelaar zijn. Toch willen we hen met een geslaagd project (een nieuwsuitzending) uitzwaaien.
Ethisch handelen
Ik wil dat leerlingen zich niet schamen wanneer ze de opname aan hun ouders laten zien. We moeten er al TX team voor waken om bij drukke en moeilijke groepen de handdoek in de ring te gooien.
Die succeservaring vind ik belangrijk vanuit mijn missiestatement.
Doorwerking
??
Via collega T.v.L en S.K de school in
Bronnen
Montessori, N., Schipper, M., Andriessen, D. & Greven, K. (2019). Bewegen in complexiteit. Hogeschool Utrecht.
Schweizerische Eidgenossenschaft. (2021, 21 aug). Vocational education and training. Geraadpleegd op 16 maart 2025, van https://www.aboutswitzerland.eda.admin.ch/en/vocational-education-and-training