Verbinden

Kracht door verbinden

Ik geloof dat de kracht van onderwijs ligt in verbinding: tussen collega’s, tussen leerlingen en docenten, en tussen verschillende onderwijsvormen.

Reflectie

Wat is mijn teacher leadership?

In deze opdracht laat je zien hoe jouw ontwikkelproces is verlopen van docent naar teacher leader. –> Minder twijfel, steviger in mijn schoenen wanneer ik advies en/of tips geef.

Leg uit waarom jouw handelen aansluit bij jouw idee over teacher leader, betrek hierbij jouw mission statement en ook de rollen leren, onderzoeken en innoveren. –> Ik ben nu projectleider doorstroom vmbo-mbo. Ons eigen vmbo beter vastknopen aan ons mbo (of andersom natuurlijk). Ik ben niets anders aan het doen dan contact te zoeken met mensen.

Vygotski Ball

In het kader van een uitwisselingsprogramma (Winterspring) komt er jaarlijks een school uit Zwitserland naar het GLR. Ik heb in 2024 en 2025 gesproken met een Zwitserse collega over het onderwijs in Zwitserland. In 2024 als kennismaking en in 2025 omdat ik nieuwsgierig was naar een project waarvan hij in 2024 had gezegd dat hij dit wilde starten. Lees meer >>>

CoSpaces

Het is al jaren mijn wens om meer aandacht te besteden aan programmeren omdat daar werk zit. Ik heb het Tech Xpress team ingeschreven voor een innovatiedag bij het VR Learning Lab in Leiden op 8 april 2024. Een collega heeft dit enthousiast opgepakt en heeft samen met een andere collega een CoSpaces module geschreven voor leerjaar 1. In mei en juni is CoSpaces aan de leerjaren 1 en 2 van ons vmbo gegeven.

Examen GLRXTRA

Tijdens mijn studie bij de MLI kwam ik op programmatisch toetsen. Ik vond dit een mooie manier om het examen bij GLRXTRA in te richten. Op 24 april 2024 heb ik aan mijn collega’s een presentatie gegeven hierover. In mei heb ik samen met de leertrajectvoorzitter een opzetje gemaakt. Op basis hiervan heeft hij tijd en middelen gekregen om het examen te ontwikkelen wat we nu gebruiken.

Doorstroom vmbo-mbo

Ik ben in mei 2024 gevraagd om het project te leiden om de doorstroom vanuit ons eigen vmbo naar ons eigen mbo vlotter te trekken. De bedoeling is minder voortijdig schooluitval. Dit startte met onderzoek doen naar de getallen maar inmiddels zullen wij als GLR aansluiten bij een project waarbij scholen Rotterdambreed keuzevakken aanbieden.

TechXpress

Het effect van beweegmomenten op scholen. Dit heb ik ingezet bij de workshops in de Tech Xpress. Sinds dit schooljaar rij ik niet meer mee met de bus maar mijn collega’s passen het toe wanneer de situatie dit toe laat. Evidence informed te werken. Lees meer >>>

Diversen

Met een vmbo-collega naar de afdeling mediavormgeven van het mbo om de nieuwe leerroutes te bespreken. Dit past bij formatief beoordelen waar het vmbo een slag in aan het slaan is.

Presentatie gegeven over executieve vaardigheden op het vmbo. Evidence informed mijn collega’s informeren. Daarna is er een workshopmiddag gegeven door Leren Leren Nederland.  

Doorwerking en impact

Doorwerking

Doorwerking is voor mij iets wat op langere termijn nog blijkt.  

Impact is voor mij een korte knal. Hier kan wel doorwerking uit ontstaan.